Analiză SWOT partide

Acum, că lucrurile se aşează, să încercăm o analiză SWOT a partidelor.

PD

Puncte tari

  • Este la putere, ceea ce îi permite să-şi întărească aparatul administrativ, care oricum este cel mai performant;
  • Nu este atât de federalizat ca celelalte;
  • Domină autoritar zona mai bogată şi mai disciplinată a României – Ardealul şi Banatul;
  • Este foarte disciplinat, având un singur disident (mai degrabă tolerat), Cezar Preda;
  • În 2012 îl vor scoate tot pe Traian Băsescu la înaintare, securizându-şi o parte din electorat.

Puncte slabe

  • Prezenţa în guvern a unor personalităţi nepopulare, în special în rândul unei părţi din electoratul propriu: Oprea, Udrea, Tabără, Berceanu, Videanu;
  • Absenţa unor vectori de imagine credibili;
  • O parte din electoratul său este, de fapt, electoratul lui Traian Băsescu, pentru aceştia Guvernul Boc fiind o mare dezamăgire;
  • Absenţa unei ideologii. „Ideologia noastră este interesul naţional” semnalează trecerea în zona PRM-PUNR;
  • Nominalizarea unui maghiar la cultură poate lovi în electoratul său naţionalist.

Oportunităţi

  • Luptele interne din celelalte partide;
  • Utilizarea resurselor financiare pentru menţinerea şi consolidarea clieantelei politice.

Ameninţări

  • Prestaţia guvernului;
  • Opoziţia puternică în Parlament care poate duce la un moment dat la căderea guvernului (şi chiar alegeri anticipate dacă PNL şi PSD vor avea curaj);
  • Transformarea în partid-stat;
  • Pierderea alegerilor din 2012;
  • Pierderea lui Traian Băsescu.

Prognoză: dacă PNL şi PSD nu se organizează rapid şi acţionează în vederea alegerilor anticipate undeva în 2011, PD se poate întări şi poate recupera din electoratul captiv PSD pierderea unei părţi din electoratul lui Traian Băsescu. Pentru PD, perioada critică este 2012-2014.

PSD

Puncte tari

  • Culoar ideologic nedisputat;
  • Aparat administrativ puternic;
  • Garnitură de competenţe peste media celorlalte partide.

Puncte slabe

  • Federalizarea slăbeşte coeziunea partidului;
  • Luptele interne pot slăbi capacitatea de ripostă politică;
  • Absenţa unui lider care să aducă voturi;
  • O parte din „producătorii de voturi” au dat rateuri.

Oportunităţi

  • Încercarea de apropiere de un alt tip de electorat;
  • Epuizarea PD la guvernare.

Ameninţări

  • PSD intră în al şaselea an de opoziţie cu perspectiva a încă trei departe de putere, ceea ce poate aduce migrarea unor facţiuni către PD;
  • Electorat îmbătrânit;
  • Crin Antonescu este considerat şeful Opoziţiei;
  • Ostilitatea electoratului urban.

Prognoză: În momentul de faţă PSD a ajus cel mai vulnerabil partid, chiar dacă, teoretic, nu are concurenţă pe culoarul de stânga. Alegerile prezidenţiale au demonstrat o ostilitate neaşteptat de virulentă la adresa PSD, ceea ce face dificilă apropierea de electoratul urban. În zona rurală creşte concurenţa din partea PD. Există şi posibilitatea spargerii PSD (este singurul partid pe care Traian Băsescu nu a reuşit să-l spargă, dar nu e timpul pierdut). Deja există unele discuţii cu privire la apariţia unui partid de stânga „adevărat”. Sunt toate şansele ca PSD să se diminueze spre 20% sau chiar mai puţin în cazul spargerii.

PNL

Puncte tari

  • Ideologia atractivă;
  • Crin Antonescu a început un proces de apropiere de un electorat mai potrivit cu ideologia liberală;
  • Existenţa unor personalităţi deosebite care sprijină PNL;
  • Pentru 2012, Crin Antonescu rămâne singurul adversar real al lui Traian Băsescu.

Puncte slabe

  • O garnitură de lideri slabi (Norica Nicolai, Ludovic Orban, Relu Fenechiu);
  • Un preşedinte inconsistent şi inconstant;
  • Slabă capacitate administrativă;
  • Influenţa lui Patriciu.

Oportunităţi

  • Dezamăgirea electoratului lui Traian Băsescu pe care îl poate prelua;
  • Crin Antonescu plasat în pole-position pentru alegerile prezidenţiale din 2014.

Ameninţări

  • Rămânerea în prim-plan a liderilor de mai sus;
  • Eventuala apropierea de PD, dar şi de PSD;
  • Predispoziţia către greşeli strategice şi tactice.

Prognoză: În cazul în care PNL nu face, ca de obicei, gafe prosteşti, are toate şansele de a creşte capitalizând nemulţumirea faţă de Traian Băsescu şi PD, consolidându-se ca alternativă la aceştia.

Perioada care va urma poate fi considerată bătălia pentru moştenirea lui Traian Băsescu. La fel ca şi Ion Iliescu, acesta nu lasă un urmaş politic, ceea ce lasă deschisă succesiunea şi către membrii altor partide, după cum şi moştenirea lui Ion Iliescu a fost preluată de Traian Băsescu, nu de un om din PSD. Îmi este greu să înţeleg de ce nici unul, nici celălalt nu s-au îngrijit de problema aceasta. În cazul PSD, rezultatul a fost intrarea acestuia într-un rol secundar. Din 2005, bătălia politică se duce între PD şi PNL, PSD ajutând când pe unul, când pe celălalt, dar neintrând în competiţia directă şi nici nu există perspective de a o face în viitor. Aşa cum stau lucrurile acum, Crin Antonescu are un avans semnificativ, dar ţinând cont de personaj, asta nu înseamnă nimic.

18 Comments

  1. Cum adică PSD e singurul partid pe care nu l-a spart Băsescu?! Păi cu el a început, a fost printre principalii „pucişti” alături de Roman.

  2. Nu e chiar aşa. N-a avut nici o implicare atunci, era un personaj relativ marginal.

    PS Am văzut leapşa, mă ocup de ea în vacanţă, am fost super ocupat.

  3. Eu îl ţin minte în imaginele date de la Congresul la care au plecat şi au făcut PD-ul.

  4. vali plesca

    ma amuza basescu facatorul si desfacatorul de partide, de parca partidele alea n-au nici o vina ca pierd alegerile si apoi li se intampla toate cate li se intampla… asa cum ma amuza si discutiile despre ideologii, delimitate sau nu, din politica romaneasca…

  5. @vali,
    o fi amuzant, dar:
    – am serioase dubii şi poate tu reuşeşti să mi le înlături 😛 că Stolojan ar mai fi încercat pucuiul în PNL şi ulterior desprinderea unei facţiuni DACĂ nu ar fi fost încurajat şi susţinut de Traian Băsescu;
    – am serioase dubii şi poate tu reuşeşti să mi le înlături 😛 că PCM s-ar fi dezvoltat atât de mult dacă nu ar fi beneficiat de susţinerea (şi implicit legitimarea) lui Traian Băsescu;
    – am serioase dubii şi poate tu reuşeşti să mi le înlături 😛 că berbeci ca Oprea, ajuns ministru al Apărării, ar fi contat politic dacă Traian Băsescu nu i-ar fi încurajat spre dezertare din partidele proprii şi nu le-ar fi conferit legitimitate…

    Sunt de acord să ne amuzăm împreună, dar să nu ne insultăm inteligenţa. Sunt de acord că e o strategie politică veche de când lumea şi că „it takes two for a tango”, dar nici să te faci că nu vezi ce se întâmplă şi să dai vina pe victime (cum se întâmplă acum când Crin Antonescu este de vină pentru guvernul Boc la care nici măcar nu a fost invitat să participe)…

  6. Darth-Claudiu

    Cred ca ai omis la PSD, capitolul „puncte slabe”, eticheta de comunisti.
    I-a cam costat la ultimele alegeri si au nevoie urgenta sa faca ceva in acest sens.
    Poate ca e un moment bun pentru o primenire a esalonului 1 (macar de imagine, ca Ponta nu va „produce” voturi prea curand, cat Vanghelie sau Oprisan 🙂 ).
    Ar fi de asemenea bine ca baronii locali sa se puna mai serios pe treaba.

    La PNL, ideologia este ea atractiva pentru cei care gandesc singuri dar voturile se obtin (multe ale naibii) si de la cei care nu gandesc singuri si atunci e nevoie sa-si comunice mai bine ideologia, propunerile, proiectele, catre diversele segmente de electorat. Cred ca ar fi in pozitia cea mai buna, sa joace cartea partidului „constructor”. La cearta, sa-i lase pe PSD sa se lupte cu PDL si ei sa vina cu propuneri constructive.
    Cred ca le lipsesc primarii in orase importante, care dicteaza dezvoltarea a unuia sau mai multor judete. Adica, nu au radacini adanci in teritoriu.

    La PDL, mi-e scarba sa fac comentarii…Sper doar sa-si rupa naibii gatu’ cu BOC Reloaded.

  7. vali plesca

    pai cristi, asta spuneam si eu: actiunile lui basescu au succes pe fondul slabiciunilor celorlalti. ca sa fiu si mai clar: e puternic pentru ca ceilalti sunt slabi. ma indoiesc ca ar fi capabil de atatea daca ceilalti ar avea anvergura lui. sa scoata pesedeii sau peneleii cineva care sa i se opuna si apoi mai vorbim… in rest, nu e vina lui ca ceilalti sunt slabi. prost ar fi sa nu speculeze lucrul asta.
    in relatia boc-antonescu sunt 2 lucruri total diferite:
    1. peneleul a fost chemat insistent la guvernare, dar
    2. faptul ca peneleul a refuzat participarea la guvernare nu scuza incropeala de interese numita guvern pedeleudemereindependentiminoritati.
    in alta ordine de idei, alt lucru care ma dispera e incrancenarea de genul „Sper doar sa-si rupa naibii gatu’ cu BOC Reloaded”. sa fim seriosi, nu ma intereseaza ca actualul guvern isi poate rupe gatul, ei si cercul lor nu patesc nimic decat, poate pierd niste alegeri. dar daca ei isi rup gatul, noi, astialalti, ne rupem fiecare oscior. asta-i singurul motiv pentru care imi doresc ca guvernul asta sa mearga, interesul meu…

  8. @vali,
    e o mică problemă. Traian Băsescu nu a făcut asta din postura de lider de partid (adică de egalitate), ci de preşedinte al statului („stăpân al butoanelor”). De asemenea, a utilizat în mod vădit serviciile secrete şi justiţia în ajutorul său. Sunt chestii care până acum nu prea s-au făcut în politica românească postdecembristă.
    Asta e una.
    A doua, eu nu am auzit o ofertă concretă la adresa PNL din partea PD. Ideea a fost „Vrem guvernare cu PNL, dar avem şi alte variante” şi că PNL „trebuie să asculte dictatul poporului”.

    Asta cu ruptul gâtului… Eu unul deja îl regret pe Pogea. Când credeam că sub Vlădescu nu se poate, a apărut Vosganian. Când am zis că sub Vosganian nu se poate coborî, a apărut Pogea. Când am zis că Pogea este pragul cel mai de jos, revine Vlădescu. Dacă după experimentele astea economia nu s-a dezintegrat, mai avem o şansă 🙂

  9. vali plesca

    cristi, vorbim de politica romaneasca (nu spun asta ca sa-l scuz pe basescu, din contra…), unde cel care castiga alegerile e ca becul pentru muste. nu, nu e egalitate, e inegalitatea dintre cel care castiga si cel care pierde: legea junglei politicii romanesti. iar peneleii nu au vrut la guvernare, punct. pentru ei e mai bine asa, pentru ca guvernarea asta e, clar, de sacrificiu (in contextul asta, amuzant e cum politrucii pedeleului s-au aruncat cu capul inainte; s-ar putea sa nu le pese si sa accepte faptul ca sunt la ultimul bal). cat despre politicile economice ale guvernului, nu cer decat un singur lucru: sa nu mareasca taxele. daca se va respecta asta, economia romaneasca va suparavietui, in ciuda incompetentei politicienilor.

  10. Darth-Claudiu

    @Vali
    Pai fara sa creasca taxele, ma tem ca intra statul in faliment :).

  11. vali plesca

    claudiu, trebuie data afara birocratia angajata de la tariceanu incoace. sunt peste 450000 de posturi create pe considerente politice. daca romania lui nastase a putut fara ele, se poate si acum. trebuie desfiintate toate privilegiile anumitor categorii de bugetari si de pensionari. trebuie control strict al banului public in investitii…
    daca maresti taxele, lovesti in sectorul privat, pib-ul va scadea in continuare, economia inregistrand un nr mai mare de falimente sau trecand in zona neagra, iar pe termen mediu asta va duce la fali,ent al statului.

  12. vali, asta cu 420,000 de posturi create de Tăriceanu intră la categoria mituri… Când faci descentralizare – că, de, ăsta e imperativul – dintr-o instituţie centrală ajungi la 47 locale, iar pe alea locale deja nu le mai poţi controla (ca număr de personal). Asta este principala cauză a creşterii numărului de bugetari mai mult decât sub celelalte guverne. Asta unu.
    Doi: Primăriile au primit sarcini noi – administrarea şcolilor, administrarea diverselor prestaţii sociale (de exemplu, alocaţia pentru CIC era plătită prin firme de către CNPAS – acum se plăteşte de către Primărie), servicii noi (de exemplu, prin extinderea IT&C au apărut departamente de specialitate) – pentru care au nevoie de personal, aşa au crescut şi schemele primăriilor…
    Că or fi 2-3 agenţii înfiinţate în buna tradiţie românească a sinecurii, asta este altceva. pe astea deja le-a cam comasat Boc.

  13. vali plesca

    cristi, sa-ti dau un exemplu: pana acum trei ani nu-mi puteam face un abonament ptr telefonie mobila pentru ca nu aveam casa mea, iar parintii erau prea departe, pe cale de consecinta, mi-am facut abonament pe numele unui prieten. in momentul in care m-am facut mandrul proprietar al unei case dintr-o comuna de pe langa un mare oras (nu-ti vorbesc de birocratia de la constructia unei case, ca asta o stie toata lumea), am trecut abonamentul pe numele meu. deci, drum la primarie, popas la registrul agricol, de acolo, trimis la casierie, de adus hartie ca nu-s dator cu taxele, revenit, primit hartie, trecut pe la urbanism pentru pus stampila, apoi la registratura, pentru inregistrat hartia, trecut pe la secretariatul primariei pentru alta stampila, trecut la primar pentru semnatura finala. sase birouri, cred, patru ore pierdute pentru o hartie care nu inseamna nimic.
    ca sa fiu mai clar: descentralizarea nu e o scuza pentru inflatia de birocrati: un post aparut in teritoriu trebuie sa duca la disparitia unui post la centru, un post de administrator al scolii subordonat primariei trebuie sa duca la disparitia unui post de administrator in scoala etc.

    • Şi pentru asta tot liberalii sunt de vină, nu? 😆

      Acelaşi lucru este valabil şi în relaţia cu companiile. Exemplul meu favorit este ITM. De ce trebuie ca statul să vizeze ştatele de plată ale angajaţilor de la privaţi? De ce trebuie statul să vizeze contractele de muncă ale angajaţilor privaţi? De ce trebuie să ţină statul carnetele de muncă ale angajaţilor privaţi? Numai pentru serviciul acesta inutil, companiile sunt jecmănite anual de cca 200 milioane euro. ITM ar trebui să aibă exclusiv rol de control şi prevenţie, nu să colecteze hârtii.

      Pentru asta trebuie o reformă profundă a aparatului de stat, definite proceduri noi, văzut câte din serviciile prestate de stat sunt redundande, curăţat prin HG-uri, OG-uri, Hotărâri locale care sunt prost gândite ş.a.m.d. Abia după ce sunt definite procedurile şi serviciile prestate de stat se poate dimensiona aparatul birocratic.

      Aşa, cel mai probabil se vor da afară nişte oameni care chiar muncesc, lăsându-i în schimb pe paraziţi.

  14. vali plesca

    cristi, hai sa dialogam ca doi oameni interesati de ce merge si ce nu merge in tara asta si nu ca doi purtatori de cuvant de partid. daca eu critic un partid, il critic pentru ca merita, si nu ma intereseaza castigul altui partid. iar daca am spus „de la tariceanu incoace”, l/am inclus si pe boc I, care tot anul trecut a tunat contra bugetarilor de lui, si in final a lovit in amaratii de profesori sau medici, pe care i/a pus sa munceasca pe gratis. sunt de acord ca disponibilizarile trebuie facute cu cap. ma indoiesc ca se va face asa ceva. chiar daca pedeleii ar vrea sa faca asa ceva, nu cred ca/s capabili…

  15. Cine-a ascultat cu atenţie discursul omului în Parlament, a înţeles, cred, că mişcarea de umflare a partidului prezidenţial va continua, în forţă. Semnale au tot fost. Pe mine mă uimeşte ingenuitatea unora care iau de bună „noua faţă” a lui TB. Nu, nu se va schimba, pentru că nu poate. Pare-se, genetic. Dacă opoziţia nu înţelege asta, va sfîrşi în insectarul „popular”. Iată semnalul http://teaca.wordpress.com/2009/12/22/pisica/

  16. Ar fi bine sa le dai si partidelor analiza asta. Cine mai beneficiaza de anlize SWOT pe gratis, si direct de „la consumatori” intr-o economie de piata?!

    Decenta oricum analiza ta.

Comments are closed