Bună iniţiativa lui Traian Băsescu de a forma o comisie pentru modificarea Constituţiei. Nu-i ştiu pe toţi cei din Comisie, dar despre Stanomir mi-am făcut o părere foarte bună şi mai sunt pe-acolo oameni interesanţi. Aştept să văd ce va produce.
Nici ideea cu modificarea împărţirii administrativ-teritoriale nu este rea, ci foarte necesară, mă tem însă că este imposibilă în condiţiile în care acum preşedinţii de consilii judeţene au fost aleşi uninominal, iar a construi acum o structura supra-judeţeană ar spori exagerat o administraţie care din prost dimensionată ar deveni şi supra dimensionată.
Din păcate însă, momentul este foarte prost ales, alegerile locale şi dezbaterile despre cine, ce şi cât a câştigat ţinând prima pagină. Poate însă că este mai bine aşa, comisia putându-şi desfăşura activitatea în linişte (oricum, în două zile mass-media va uita că există) şi cu excepţia unor „excentrici” nimeni nu este interesat de dezbatere.
Cristi, ar putea exista o solutie pentru noile judete/regiuni NUTS II, pentru ca de-asa ceva avem nevoie–adica judete mai mari, care sa devina regiuni de dezvoltare, urmand sa avem, poate, 15 regiuni in loc de 8… solutia cred ca vine tocmai din votul „uninominal”…
pana acum, dintre membrii consiliilor de dezvoltare regionala, presedintii de CJ erau singurii alesi indirect, ceilalti fiind primari… [un CDR al unei regiuni de 3 judete are 12 membri–3 presedinti CJ, 3 primari de municipii (cate unul din fiecare judet, de obicei resedintele), 3 primari de orase (tot cate unul din fiecare judet) si 3 primari de comune (asemenea)…] astfel, daca reorganizam judetele in regiuni, iar toti membrii CDR vor fi alesi „uninominal,” s’ar putea s’avem o solutie politica inedita, in sensul ca s’ar putea plia pe orice solutie tehnica s’ar alege pentru desenarea regiunilor…
eu am sugerat in mai multe randuri ca solutia cea mai la indemana ar fi de-a desena regiunile/noile judete in functie de raza teritoriala a curtilor de apel, cu amendamentul ca din raza teritoriala a curtii de apel bucuresti trebuie decupate cel putin 2 regiuni/noi judete separate… asta s’ar mai putea cupla cu niste reforme in justitie, nu doar in administratie 🙂
abia astept sa vad rezultatele muncii acestei comisii, in care si eu am foarte mare incredere! weekend placut! –Codru
Sunt de acord că soluţii tehnice pot exista, problema este că apariţia unei supra-structuri ar augumenta exagerat administraţia, judeţul devenind un nivel inutil, atribuţiile trebuind transferate la nivel regional, ceea ce însă nu se va întâmpla, fiindcă înseamnă un set nou de funcţii publice pentru clientela politică.
exact! asta zic si eu–sa transformam actualele judete (prea mici) si actualele regiuni (prea mari) in niste unitati administrativ-teritoriale de dimensiuni intermediare (compatibile cu sistemul european NUTS II), eliminand, intre timp, nivelul administrativ „suplimentar,” care-i clar ineficace…
oricum, am vazut ca-n alegerile locale a existat cate un candidat la fiecare 25 de votanti, ceea ce e deja prea mult, in conditiile in care nu suntem decat o democratie reprezentativa, fara prea mari pretentii inspre una participativa, cu atat mai putin deliberativa…
asadar, e de asteptat (pentru toata lumea, din toate partidele) ca noua constitutie va micsora numarul de functii eligibile, pornind de la micsorarea numarului de parlamentari (optim e-n jur de 280, nu peste 450 cat avem acum) si ajungand, foarte probabil, pana la norma de reprezentare de la nivelul consiliilor comunale… iar daca face galci clientela politica, eu zic sa le dam paracetamol compensat 🙂 ciao! –Codru