E bună şi isteria la ceva…

Autostrada A1 - 13.02.2012
Aşa se circula pe A1 pe 13.02 la ora 15:00.

Ieri am testat codul portocaliu. Am plecat dimineaţă din Bucureşti, pe la 9:00, încercând să ajung la Hunedoara. Pe autostradă a fost relativ OK pentru iarnă – ningea viscolit. S-a mers fără probleme cu 80-90, cu excepţia zonelor de acţiune ale unităţilor de dezăpezire, care erau în grupuri de 3 sau 4, cu o maşină de poliţie şi mergeam în ritmul acestora. Porţiunea dintre Piteşti şi Râmnicu-Vâlcea era dezăpezită, cam din 10 în 10 km erau utilaje de dezăpezire. Aici nu mai viscolea, dar ningea în continuu. La Drăganu a fost un blocaj, datorat se pare unui TIR, unde am stat cam o jumătate de oră şi se pusese ceva zăpadă pe maşină. Am ajuns la Râmnicu Vâlcea în jur de 12, cam cu o oră mai mult decât fac de obicei.

Din păcate, la ieşirea din Râmnicu Vâlcea un echipaj de poliţie m-a întors din drum, fiindcă pe Valea Oltului circulaţia se blocase din cauza avalanşelor. Aşa că am luat-o înapoi spre Bucureşti. Am plecat la 13:00 din Râmnicu Vâlcea, la 14 intram deja pe autostradă. Porţinea de drum era deja „la negru” pe cea mai mare parte a acesteia. Multe echipaje de control, utilaje de dezăpezire la datorie. Pe autostradă a fost OK până pe la jumătatea acesteia. De vreo două ori am stat în spatele utilajelor de dezăpezire kilometri buni. Pe măsură ce mă apropiam de Bucureşti însă viscolul era din ce în ce mai tare, iar vizibilitatea de maxim 10 metri. Iniţial am stat după un Nissan, apoi după un Duster Petrom. Ultimii 30 de km au fost aproape imposibili şi i-am făcut concentrându-mă doar pe maşina din faţă, dacă aş fi fost primul din coloană nu ştiu ce a- fi făcut :). Când am ajuns în Bucureşti am văzut că circulaţia pe A1 era deja oprită de la 15:30.

În schimb, m-am chinuit pe străduţe, unde zăpada proaspătă era fărâmicioasă şi sub ea era gheaţă. Pe o distanţă de vreo 300 de metri am rămas împotmolit de 2 ori. Am împins alte 3 maşini dinaintea mea (se pare că a mea se descurcă ceva mai bine pe zăpadă decât altele). Parcarea din faţa blocului era „virgină”, aşa că pe lângă locul meu de parcare a trebuit să fac şi o cale de acces către acesta. După ce am terminat, a apărut un vecin care a continuat de unde rămăsesem eu până la locul lui de parcare. Acum am febră musculară după vreo 2 tone de zăpadă mutate.

Ce vreau să spun cu postul acesta? Că autorităţile şi-au făcut datoria corect. Poate fi şi ca efect al isteriei şi al presiunii mediatice. Poate.

7 Comments

  1. mArius

    A ? In conditiile in care au fost multe drumuri inchise din cauza zapezii la 48 de ore de la ultimele ninsori ?
    In conditiile in care autostrada e inchisa pentru ca nu sunt freze si se cara zapada cu basculanta ?
    http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/economie/cum-arata-ieri-autostrada-a2-sase-autofreze-vechi-de-zapada-flota-anti-iarna-a-companiei-de-drumuri-253574.html

    Eu am venit azi-dimineata pe celebrul drum-pulbere Mioveni-Pitesti. Era PATINOAR. Si asta dupa ce nu mai ninsese de mai bine de 16 ore. Drum european, patinoar, ninsori normale – nu a fost ca in alte judete.
    Hai sa largim un pic perspectiva inainte…

  2. Chira vroiam sa te sun sa-ti spun ca mai bine faceai excursia saptamana trecuta!
    Oricum, bine ca ai ajuns cu bine acasa … Sibiul il lasam pe alta data, ca doar iarna nu-i ca vara!

  3. Cred că la A2 este şi un viciu de proiectare, mi se pare ciudat ca în fiecare iarnă să fie oprită circulaţia pe ea, în vreme ce A1 este aproape tot timpul funcţională.

    Aia cu autofrezele intră la categoria „isterie”. Costă foarte mult iar investiţia este nerentabilă atâta timp cât ele au nevoie să fie folosite de maxim 2-3 ori pe an, în ani excepţionali. Tehnologia costă, iar „religia” achiziţiilor publice de la noi este „preţul cel mai mic”. Isteria care s-ar fi produs dacă CNADNR achiziţiona nişte freze noi ar fi fost cel puţin egală cu cea produsă acum că nu sunt, mai ales dacă s-ar fi produs într-o iarnă mai blândă.

  4. mArius

    As fi preferat sa fi avut isterie la achiziționarea lor iar acum drumuri curate.

  5. Problema este că dacă ar fi fost isteria, nu s-ar mai fi achiziţionat 😉

  6. mArius

    Dar nu companiile care se ocupa de deszapezire ar fi trebuit sa le cumpere ?
    Atunci de ce ar mai fi fost isterie, din moment ce sunt companii private ?

  7. Companiile private nu le pot cumpăra deoarece valoarea contractului nu justifică investiţia. Tu ai investi 1000 lei pentru un contract în valoare de 500 de lei? Asemenea zăpezi au mai fost prin 95-96, deci acum 16-17 ani. Sunt situaţii excepţionale. Totuşi, avem doar 300 de km de autostradă. În rest, drumurile naţionale nu pot fi dezăpezite cu astfel de utilaje decât între localităţi, ceea ce face mai eficiente plugurile şi wolele. În oraşe, este nevoie chiar de utilaje mai mici, care să poată intra pe străduţele laterale şi aleile dintre blocuri.

Comments are closed