Despre prostie

TestYourStupidity-24134Vigilenții de la Pro(s)TV au descoperit chintesența evaziunii din țara noastră: bonurile de combustibil. Un gigel care n-a avut în viața lui mașină de firmă (sau firma respectivă n-a avut în viața ei contabil) s-a dus la benzinărie și, pentru 10 lei, a luat de la „băieți” un bon de benzină neridicat de cineva. Oau. ANAF, șo pă ei! Numai că, de fix un an de zile, pe bonurile de benzină se trece CUI cumpărătorului, fără acesta bonul neputând fi dedus. Deci, bonurile cumpărate de la băieți cu 10-20 de lei, n-au nici o valoare, nici măcar cât facturile cumpărate de la întreprinzătoarele de la Piața Alba Iulia sau de pe Șoseaua Colentina, nici un contabil serios nu le introduce în contabilitate. Pe de altă parte, ProTV și evaziunea…

19 Comments

  1. Ionuț

    Dacă ai ști ce mă spărgeam de râs că facturile false se vindeau chiar lângă defuncta Gardă Financiară, poate chiar cu complicitatea vreunui „dom’ Puiuţ” de la Finanțe…

  2. Cipper

    Gresesti grav de tot. Intr-adevar, acel gigel nu are ce face cu bonul, dar sunt firme care isi lasa CUI-ul la anumite benzinarii, iar angajatii acestora le trec CUI-ul pe bonurile neridicate.
    Eu vad de fiecare data la OMV cum baietii stau si introduc CUI-uri de pe o lista pe care o tin langa casa de marcat. Welcome to Romania!

    • Deși nu pot nega ce spui, din punct de vedere practic mi-e greu să înțeleg cum se poate face. Bonul fiscal se emite în momentul plății. Dacă nu ai solicitat să îți treacă CUI pe el, el se emite fără, deci nu poate fi folosit ulterior. Acest lucru se poate face doar dacă angajatul introduce CUI fără știrea cumpărătorului, numai că angajatul nu are de unde să știe dacă persoana respectivă va lua sau nu bonul fiscal.

  3. Ionuț

    @Cipper: eronezi, stimabile! CUI-ul trebuie să fie printat pe bon. Dacă e scris cu pixul pe urmă poți să te piși pe el. Iar benzinărie la care să mă întrebe „Doriți bonul, că am vrea să trecem CUI-ul unei firme pe el” eu nu am întâlnit.

  4. Am vazut si eu aceasta practica in benzinarie.
    Omul, mai mult sau mai putin grabit, vine la casa si spune: „pompa 3”, lasa 100 lei, si pleaca instant.
    Angajatul are timp berechet sa scrie ce vrea pe bon, deoarece clientul e plecat de mult.
    Nu toti fac asa, insa daca 10-20% din clienti nu stau sa ia bonul, cei de la benzinarie fac lejer necesarul de bonuri pentru a fi vandute firmelor, cu tot cu CUI pe ele.

  5. Cipper

    V-a raspuns weasel.

    Asta pe de o parte. Pe de alta, ci cand printeaza bonul, daca nu-l ia clientul respectiv, ce-l retine sa-l anuleze mai tarziu si sa printeze altul cu CUI-ul necesar?

    Asa ca luati bonul chiar daca nu-l decontati, chit ca-l aruncati la cos la iesirea din benzinarie…

    • Măi copii, suntem ca în bancul acela:
      – Inculpat, este adevărat că ai comis infracțiunea așa cum a spus domnul procuror?
      – Nu, onorată instanță, dar recunosc că și metoda domniei sale e interesantă.

      Revenind. Reporterul ProTV se duce într-o benzinărie și întreabă „mă puteți ajuta și pe mine cu un bon?” Benzinarul răspunde, da, unul de la 9:30 e bun, de 150 de lei? Da. Cât mă costă? 10 lei.

      Ei, acel bon nu este bun de nimic, nu are valoare contabilă.

      Revenind la metoda voastră de evaziune, sunt prea mulți de dacă. Da, sunt cazuri de cetățeni care lasă banii pe tejghea și pleacă. Numai că, pompa nu se deschide decât dacă este emis bonul fiscal. Asta înseamnă că, pentru a face o infracțiune este nevoie de:
      1) Să nu fie alți clienți care să aștepte.
      2) Să existe o înțelegere prealabilă cu benzinarul.

      Dar, vorbim de sume mici. Majoritatea bonurilor sunt între 100-150 de lei. Cine pune peste, de regulă decontează așa că ia bonul. Câte bonuri poți lua într-o zi dacă nu ești taximetrist/curier și alte firme care lucrează oricum altfel cu benzinăriile? Câte bonuri poți deconta într-o lună? Două plinuri înseamnă cam 1500-1600 de kilometri la un diesel și vreo 1000-1200 la benzinar. La astfel de rulaje se fac carduri personalizate, se intră într-o altă categorie. Pentru încă vreo 400 de lei pe lună/mașină, merită deranjul? Sunt suficiente metode mai interesante.

  6. ANV

    E gresita putin judecata.

    CUI-ul mentionat pe bonul de combustibil iti da dreptul sa deduci TVA-ul. Daca ai un bon de combustibil fara CUI-ul firmei mentionat, il poti deconta in contabilitate, dar doar ca si cheltuiala totala (nu mai ceri TVA-ul de la bugetul de stat). Se intampla fecvent asemenea cazuri, spre exemplu la delegatiile salariatilor cu masinile proprii.

    Deci, atentie.

    • Nu prea. Cheltuielile cu benzina mai degrabă nu sunt deductibile decât decât deductibile, fiindcă sunt niște condiții stricte și, încă o dată, vorbim de sume infime, maxim câteva sute de lei/mașină/lună.

  7. Ionuț

    Așa funcționează mai nou casele de marcat? Anulezi bonul mai târziu și scoți altul? Cu justificarea că a venit clientul și a băgat carburantul la loc în pompă pentru că nu i-a plăcut, iar el e cetăţean european și are drepturi? 😆 Interesant.

  8. Ionuț

    @ANV: toţi ne batem pentru taxa aia de protecţie, pardon TVA. Aia e singura care contează să o compensăm și să dăm cât mai puţin la stat.

  9. ANV

    @Ionut
    De acord cu tine. Insa de aici si pana la a spune ca bonul de combustibil fara CUI trecut pe el nu are valoare contabila sau ca niciun contabil nu ti le inregistreaza in contabilitatea firmei… Nu degeaba am dat exemplul cu deplasarile angajatilor cu masina proprie. Poate omul trebuia sa justifice o deplsare si a dat 10 lei pe un bon de 150 de lei, ca sa il poata deconta la firma. Repet, deplasare cu autoturism propriu. In fine…

    • @ANV
      Iar ajungem la bancul cu „și metoda dumneavoastră e interesantă”. Ce povestești reprezintă frauda unui angajat față de firma la care lucrează, nu evaziune fiscală, subiectul reportajului ProTV. Asta este una. A doua, deductibilitatea combustibililor pentru o firmă este serios limitată, deci, da, un bon de benzină, fără CUI este egal cu zero.

  10. Cipper

    Interesant cum nu vedeti ce se intampla zi de zi in tara si, dupa ce va deschid cativa ochii, vi se par toate o gluma.
    Justificari pot fi n. Lucrurile expuse se intampla. Iar ideea ca sumele de cateva sute de lei lunar sunt infime mi se pare halucinanta. Aici vorbim de mii de firme cu de la una la zeci sau sute de masini. Si chiar daca e vorba doar de o masina, pentru un sofer cu 1000 lei salariu nu stiu cat de infima e suma de cateva sute de lei.

    • Interesant ar fi să ne explici tu cum îl ajută pe sărmanul șofer evaziunea fiscală făcută de firmă sau, măcar, bonul de benzină/motorină cumpărat cu 10 lei de la stație. Concret, nu poezii.

  11. Cipper

    Tot e bine ca am ajuns la un consens. Deci firma poate face evaziune fiscala cu bonuri cumparate. Bun.

    Pentru sofer, e extrem de simplu, fara a fi poetic. La firmele unde stiu cum se aloca banii de benzina se merge pe un consum estimat. Poate altii mai avansati tehnologic au si informatia de consum, nu doar de distanta parcursa. Dar revenim. De exemplu firma X ii aloca soferului bani de combustibil pentru un consum estimat de 12%. Soferul, abil de felul lui, scoate un consum mediu de 9 sau 10%. Pentru diferenta cumpara bonuri.

    • N-ai înțeles nimic.

      Cheltuielile cu combustibilii sunt deductibile doar pentru o categorie restrânsă de autovehicule: agenți de vânzări, firme de transport etc. Deci, flote. Deci, contracte speciale cu benzinarii. Aici nu există bonuri fiscale, ci facturi plătite la termen.
      Legat de șofer, în nici o firmă nu vine nimeni să-i dea lui costică șoferul 1000 de lei de benzină și îi decontează el cum îl duce capul. Dacă e firmă din categoria de mai sus, există carduri de carburanți, alimentarea se face pe baza numărului de înmatriculare. Costică șoferul poate să facă un ban cinstit scoțând motorină din rezervor și vânzând-o la canistră, dar majoritatea firmelor au dispozitive antifraudă.
      Dacă nu vorbim de firme de transport/agenți de vânzări, oricum nu contează fiindcă nu e cheltuială deductibilă și nea costică poate să aducă și bonuri de la șaorma.

  12. ANV

    Cheltuielile cu combustibile sunt deductibile in proportie de 100% pentru categoriile mai sus mentionate de tine. Pentru restul firmelor, care folosesc autoturismele in alte domenii de activitate, cheltuielile sunt deductibile in proportie de 50%. La fel si cu deductibilitatea TVA si doar in cazul in care CUI-ul este inscris pe bon. Haide sa nu incercam sa minimalizam importanta decontarii combustiblilului pentru restul categoriilor de firme.

  13. Un nebun (protv) atuncă o piatră în apă și 10 înțelepți (voi) se atuncă în apă să o găsească.
    :)))
    OK, or fi cazuri în care există înțelegeri prealabile cu vânzătorul benzinăriei, dar câte pot fi ?!
    E o falsă problemă și Cristi a semnalat-o corect.
    Dacă ne gândim mai bine metode de genul ăsta se pot găsi în toată lumea tocmai pentru că în orice țară există și evaziune fiscală. Dar hai să ne uităm acolo unde evaziunea are un impact important, nu unde vorbim de bani de semințe…

Comments are closed