Ieczistă o explicaţie…

Pentru cine se întreba care este explicaţia dragostei subite a democraţilor pentru PNL, explicaţia prozaică e aici. Carevasăzică, PDL a cheltuit doar 70% din cheltuielile PNL, în condiţiile în care la celelalte campanii au fost campioni de departe. Băieţii au ajuns la fundul sacului şi „sponsorii” par să se fi reorientat către cei care au şanse de a ajunge la guvernare. Coroborat cu declaraţiile lui Videanu la Antena 3, unde a arătat clar că democraţii nu se bazează pe faptul speră că Traian Băsescu va numi un premier democrat – confirmând astfel, indirect, ipoteza mea cu ruptura reală – avem un partid în maximă degringoladă. Cum orice şut în fund este un pas înainte, pentru democraţi se deschid cărări nebănuite. Aşa stând lucrurile, dacă pronosticul meu privind rezultatele se va adeveri, vom avea în proporţie de 90% guvern PSD + UDMR, cu o uşoară majoritate.

15 Comments

  1. Ionut

    Explicatia aia prozaica se refera la 21 de cotidiane centrale, 119 de reviste/ publicatii periodice si 15 posturi TV si 9 posturi de radio. In lipsa altor date nu ieczista nici o explicatie, doar o speculatie. Spre exemplu pot sa ma gindesc ca:
    1. cele trei partide au strategii de marketing diferite in ceea ce priveste modalitatea in care se promoveaza
    sau
    2. cele trei partide au strategii de marketing diferite in ceea ce priveste timing-ul
    sau
    3. cele trei partide investesc in publicitate in functie de feed-back-ul pe care il primesc de la sondaje: mai mult, daca stau mai prost decit se asteptau, mai putin in caz contrar
    samd

    In ceea ce priveste sponsorii ar fi de remarcat doua lucruri:
    1. la PD e mai greu sa migreze sponsorii, pentru simplul motiv ca, in comparatie cu celelalte doua partide, sponsorii sint in hora. Prigoana sau Mutu la Bucuresti, Ioan Niculaie la Brasov, Placinta la Vrancea si lista poate continua banuiesc, asta e ce am vazut eu.
    2. publicitatea electorala nu se plateste inainte de 30 noiembrie; pina atunci toata lumea vinde si cumpara pielea ursului din padure (sint datorii neplatite si din campania din 2004), cu sau fara sponsori.

    Nu am reusit sa identific unde a aratat clar Videanu ca democratii nu spera ca Basescu va numi un premier democrat. Transcriptul emisiunii e aici.
    Nu am reusit sa identific nici dragostea subita a democratilor pentru PNL; nu am vazut nici serenade sub balcon si nici flori trimise prin mesageri. Dimpotriva, daca am citi declaratiile lui Stolojan de astazi de la Hotnews. Enjoy: Geoana este pomenit de 3 ori, Tariceanu de 11; desigur nu cu conotatii pozitive.

    Acum: azi e 21 noiembrie; ai si tu putintica rabdare (adica 10 zile) sa poti specula macar pe date palpabile???

  2. Here we go go again 😆 God, I love it!

    1. Cheltuielile de până acum reprezintă un indicator cantitativ. Pentru mine este relevant, pentru tine nu. Aşa cum tu te gândeşte la 1.2.3., eu mă gândesc la ce am spus mai sus. La locale nu a mai existat timing, strategie? Sau ai uitat invazia?

    2. Ăia nu sunt sponsori, sunt concurenţi. Mulţi dintre ei chiar au o oarecare distanţă faţă de partid.

    3. Adriean Videanu: Raţionamentul pe care l-am spus mai devreme e valabil şi pentru PD-L, şi pentru PSD, şi pentru PNL. Să ştiţi că nici PD-L nu are nici un fel de garanţie că preşedintele va desemna un prim-ministru de la PD-L. Mai clar decât atâta, ce vrei? În plus, anumite lucruri mai reies şi din ton, din context…

    4. Stolojan joacă în alt film. Eu zic să-l iertăm, că nu ştie ce face 😆

    5. Acum e speculaţie. Peste 10 zile vedem dacă se adevereşte sau nu. Wrong use of terms. 😆

  3. Ionut

    1. Incepem cu sfirsitul: desigur ca a existat timing (daca ne referim la PD) la locale. Pe exemplu: Blaga pleca cu notorietatea cea mai mica si avea de recuperat 20% intre turul 1 si turul 2. Ia datele, ia sondajele, masoara, coreleaza. Ce dracu.
    Cheltuielile sint un indicator. Depinde
    A. in ce masura ai la momentul asta indicatorul este corect. Publicitatea pe audio-vizual si in presa scrisa nu e intregul, mai avem mash-urile, fluturasii si campania door to door. Nu avem date aici.
    B. cum il interpretezi. Ti-am dat 3 posibilitati de a interpreta altfel, cu siguranta s-ar gasi si altele. Nu gasesc nici un motiv in momentul asta sa interpretez in nici un fel fara sa speculez.

    2. Aia sint concurenti cu putere financiara in spata. Nu uita ca nu avem vot uninominal, ci proportional mixt. Succesul lor depinde in mare masura de succesul partidului. Distantarile, daca vor fi, o sa le vedem dupa alegeri.

    3. Mai clar decit ca nici un partid nu are garantia numirii unui prim-ministru din ograda proprie nu vad; la urma urmei asta e un truism. Ce legatura are asta clar cu speranta, iar nu vad.

    4. Nu, Stolojan joaca in acelasi film. Din cunostintele mele mesajele sint discutate si ras-discutate inainte de a iesi pe piata. La toate partidele; la PD mai mult decit la toate.

    Ramin la parerea mea ca declaratiile de dragoste, nunta, dansul si impartirea darului va avea loc dupa 30 noiembrie; iar nasul va avea ultimul cuvint 😛 .

  4. Cu ultima frază sunt de acord, deşi nu sunt foarte sigur că naşul va avea ultimul cuvânt 😉 El sigur vrea, dar poate? 😛

  5. Ionut

    In ceea ce priveste desemnarea miresei, vrea si poate. In ceea ce priveste faptul ca nu va exista cineva care sa raspunda pozitiv la intrebarea aia cu „sa vorbeasca acum sau sa taca pe vecie”, poate (sa incerce) eventual la a doua strigare, dar aici nu avem certitudini. 😉

  6. Înapoi o tură, pentru un răspuns mai pe larg.
    1) Cheltuielile de campanie.
    Şi acum avem candidaţi fără notorietate care ar avea nevoie de un „push”, şi acum se fac sondaje (care, desigur, costă)… Dincolo de strategia fiecărui partid, cheltuielile ar fi trebuit să fie cât de cât la acelaşi nivel, chiar dacă discutăm doar de o singură componentă. Însă vorbim aici de o diferenţă de 30%. Dacă ne uităm la ce se întâmplă pe stradă observăm că, ochiometric, diferenţa se regăseşte şi la bannere, şi ,la meshuri, afişe pe stâlpi (aici, în Bucureşti, mi se pare că PSD e lider absolut). Sigur, în ţară sunt probabil zone în care publicitatea PD e cea mai puternică, dar eu cred că se păstrează proporţiile. De asemenea, este posibil ca pe final de campanie să se accelereze un pic. Dacă se va accelera, cred că diferenţele se vor păstra. Însă logica îmi spune că, mai degrabă cheltuielile se vor tempera, candidaţii fără şanse nemaiprimind nimic (la nici un partid).

    2) Candidaţii cu bani – la toate partidele, nu doar la PD – sunt mai degrabă interesaţi de propriile jocuri decât de evoluţia partidului de la care candidează. Sigur, voturile obţinute de ei contează, dar aici era vorba de bani şi mă îndoiesc că aceştia au cheltuit prea mult „la comun”, ocupându-se mai degrabă de propria campanie. De aceea nu i-am încadrat în categoria sponsori.

    3) În toată discuţia care începe de la citatul meu, Videanu se disculpă, insistând că nu este obligatoriu ca preşedintele să numească un premier PD, cu atât mai mult pe Stolojan. De altfel şi candidatura acestuia e relativizată, la ideea de „purtător de mesaj”, de propunere… Adică, nu văd de ce ar scălda-o cu „e treaba preşedintelui”. M-aş fi aşteptat la un mesaj mai ferm şi la o susţinere mai serioasă a lui Stolojan. Impresia lăsată este că mai degrabă vrea să pregătească terenul ăn partid pentru nominalizarea unui alt premier, cel mai bun lucru pe care îl pot spera fiind să fie un independent.

    4) Sigur că mesajele se discută, dar Stolojan chiar e din alt film. Începând cu susţinerea majorării salariilor profesorilor, la propunerile economice suprarealiste… El era personajul perfect pentru actuala criză economică. În loc de asta, bate câmpii, mesajele sale fiind confuze şi neinspirate. De altfel, Stolojan însuşi pare împăcat cu soarta, declarând că „e interesat mai mult de buna guvernare decât de cariera lui politică” (doh!).

    5) Evident că, pentru moment, nimeni nu negociază cu nimeni, ci doar se tatonează terenul şi toate discuţiile se vor purta după alegeri cu procentele pe masă. Însă miza nu va fi ajungerea PD la guvernare, ci garantarea unui nou mandat pentru TB.

  7. Nu numai democratii nu spera ca Baselu sa numeasca un premier portocaliu, respectiv Stolo, dar asta n-o crede nimeni, sa fim seriosi, Baselu se foloseste de imaginea lui Stolo, ciudat de ridicata.

  8. @Yoda, nu prea văd cum se foloseşte Traian Băsescu de imaginea lui Stolojan. Dacă ar fi fost ceva în acest sens, ar fi trebuit să anunţe direct nominalizarea lui, însă când a fost întrebat a evitat răspunsul. Poate PDul, care-l plimbă prin ţară ca pe sfintele moaşte, dar e altceva.

  9. @Cristian banu: ceea ce se intampla acum cu Stolojan este copia identica cu anul electoral 2004. Chestia este ca se aude un scenariu apocaliptic: Videanu premier.

  10. Liviu

    Daca e sa vorbim de scenarii „apocaliptice”, mie un asemenea scenariu mi se pare cel (improbabil de altfel) cu Stolojan premier. Desemnarea lui Stolojan ar reprezenta semnalul ca taberele sunt radicalizate si ca scandalul poate continua, eventual la cote sporite.

    Dimpotriva, desemnarea lui Videanu (cunoscut ca mai putin radical si avand relatii bune cu o parte a PNL si PSD) ar reprezenta un semnal de bunavointa din partea lui Basescu.

    Dar, ca sa fiu sincer, astea-s vorbe de vorbit. Habar n-am ce o sa fie 🙂

  11. Cristi, este prima data cand aud pe cineva spunand ca PSD + UDMR vor forma guvernul iar daca se adevereste, vei deveni mama omida 2 🙂

  12. Vrei să spui Tata Omida. Întâiul şi Unicul. 😆
    Acuma serios vorbind, dacă PSD ia pe vot direct 37% şi UDMR 8%, la redistribuire ajung peste 50%… Iar Băsescu le poate da guvernarea în ideea că-şi vor rupe gâtul în criză. E o variantă.

  13. fireworks

    mie treaba asta cu PD+PNL sau PNL + PD = love imi pute a intoxicare psd-ista pentru ca seamana cu stilul PSD si pe de-asupra a si aparut un site (pe care n-o sa l dau link ca il gasiti voi) care sa ma duca cu gandul la asta.

Comments are closed